Choć w obiegowej opinii panuje przekonanie, że skrzynie automatyczne nie wymagają obsługi serwisowej, to w opinii specjalistów takie twierdzenie jest błędne. Nawet nowoczesne przekładnie automatyczne wymagają regularnej wymiany płynu ATF.
Skoro wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna, to czym jest często pojawiająca się informacja o oleju niewymiennym, tzw. lifetime?
Oznacza to, że wymiana oleju nie jest wymagana w perspektywie zakładanej żywotności podzespołu. W przypadku skrzyń biegów jest to około 200 tys. kilometrów. Nie zmienia to faktu, że aby cieszyć się pełną sprawnością przekładni, wymiana oleju, niezależnie od przebiegu, jest istotnym procesem serwisowym.
Znajdujący się w skrzyniach biegów płyn, pod wpływem jej pracy i nie raz ekstremalnie wysokich temperatur, ulega utlenieniu, co powoduje zmniejszenie jego zdolności myjących i dyspergujących. Z biegiem czasu olej nie jest w stanie w pełni absorbować zanieczyszczeń, przez co nie spełnia już swoich założeń - oznacza to znaczne przyspieszenie zużycia elementów wewnątrz skrzyni biegów.
Serwis BMW Inchcape rekomenduje dokonywanie regularnej wymiany płynu ATF co 60 tys. kilometrów.
Tradycyjnie wymianę oleju dokonuje się metodą grawitacyjną, jednak w przypadku takiego rozwiązania zmieniana jest zaledwie połowa płynów! Reszta oleju zalega w przewodach i konwerterze. Co za tym idzie, cała procedura jest niepełna i odpowiada raczej mieszaniu nowego i starego oleju.